Αρχική > ταυτότητες, θεωρια > ο κορεσμός των ταυτοτήτων

ο κορεσμός των ταυτοτήτων

Σεπτεμβρίου 24, 2008 Σχολιάστε Go to comments

ο κορεσμός των ταυτοτήτων

Χαρακτηριστικό της εποχής μας είναι ο κορεσμός των ταυτοτήτων Καθώς αφομοιώνουμε πολλαπλές φωνές ανακαλύπτουμε ότι κάθε αλήθεια σχετικοποιειται από την ταυτόχρονη συνειδητοποίηση επιτακτικών εναλλακτικών «αληθειών » «Φτάνουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι κάθε τι πού θεωρούμε αληθινό για τον εαυτό μας είναι μια κατασκευή της στιγμής , αληθινό μόνο για μια δεδομένη χρονική φάση και μέσα σε συγκεκριμένες σχέσεις»
Ο κορεσμός είναι ήδη το χαρακτηριστικό της στάσης του Μπλαζέ όπως την περιγράφει ο Georg Simmel ήδη από τα1903. και που χαρακτηρίζεται από την πλήρη έλλειψη κάθε στοιχείου προσωπικότητας και από την άλλη μεριά από μια άκρως προσωπική υποκειμενικότητα .«Η στάση αυτή παράγεται πρωτίστως από τα ταχέως μεταβαλλόμενα αντιθετικά ερεθίσματα των νεύρων Μια ζωή αφιερωμένη στο απεριόριστο κυνήγι της απόλαυσης μας κάνει μπλαζέ επειδή διεγείρει τα νεύρα στον ύψιστο βαθμό αντίδρασης τους για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα που στο τέλος παύουν να αντιδρούν εντελώς. Η ουσία της στάσης του μπλαζέ συνίσταται στην άμβλυνση της ικανότητας του νου να κάνει διακρίσεις. Τούτο δεν σημαίνει ότι τα αντικείμενα δεν γίνονται αντιληπτά αλλά μάλλον ότι το νόημα και οι διαφέρουσες αξίες των πραγμάτων και ως εκ τούτου τα ίδια τα πράγματα, βιώνονται ως ανυπόστατα. Εμφανίζονται στα μάτια του μπλαζέ ατόμου με μιαν ομοιόμορφα επίπεδη και γκρίζα απόχρωση κανένα αντικείμενο δεν αξίζει την προτίμηση από κάποιο άλλο».
Αυτό όμως που παρατηρείται επιπλέον σήμερα είναι ένας «εποικισμός του εαυτού, ο οποίος μέσα από το φαινόμενο του κοινωνικού κορεσμού καθρεπτίζει τον συμφυρμό των επιμέρους εαυτών μας….» Παρατηρείται επίσης και η απαρχής μιας πολυφερνικής κατάστασης εξαιτίας της οποίας αρχίζει κανείς να βιώνει «τον ίλιγγο της απεριόριστης πολυπλοκότητας.» . Μπλεγμένος κάποιος σε συχνά αντιφατικές η ασυνάρτητες δραστηριότητες, μεγαλώνει με την αγωνία του βιασμού που υφίσταται η αίσθηση της ταυτότητας του.« Καθώς ο κορεσμός συνεχίζεται, το αρχικό αυτό στάδιο παραγκωνίζεται από ένα άλλο στο οποίο νιώθει την έκσταση της πολλαπλής ύπαρξης …Το τελικό στάδιο αυτής της μετάβασης κατακτάται «όταν ο εαυτός εξαφανίζεται ολοκληρωτικά σε μια κατάσταση συσχέτισης. παύει να πιστεύει σε έναν εαυτό ανεξάρτητο από τις σχέσεις στις οποίες αυτός η αυτή είναι ενσωματωμένοι»
Ο Εrik Erickson υποστήριξε πως το μέγιστο επίτευγμα μια φυσιολογικής ανάπτυξης ήταν μια σταθερή και προσηλωμένη «αίσθηση ταυτότητας»Η εναγώνια αναζήτηση πού απαντάται σε μια κατάσταση «σύγχυσης ταυτότητας» σήμαινε αποτυχία στα βασικά θέματα ανάπτυξης της προσωπικότητας.
Μια τάση ταύτισης παραμένει ασυνείδητα σε όλους μας για όλη μας τη ζωή, Ωστόσο αν η ταύτιση συνεχίζει να παίζει κυρίαρχο ρόλο στη σχέση αντικειμένων στην ενήλικη ζωή το θεωρούμε απόδειξη λανθασμένης ανάπτυξης του εγώ, πράγμα πού θεωρείται παθολογικό. Αυτού του είδους οι χαρακτήρες «ονομάζονται οιωνοί προσωπικότητες. άνθρωποι πού οι προσωπικότητες τους άλλαζαν ανάλογα με τα αντικείμενα ,όπως ο χαμαιλέοντας. Αν ένα τέτοιο άτομο ερωτευόταν ένα διανοούμενο, η προσωπικότητα του και τα ενδιαφέροντα του προσαρμοζόταν πλήρως στον διανοούμενο τύπο. Αν σταματούσαν αυτή τη σχέση και συνδεόταν μ έναν γκάνγκστερ, θα συμμορφωνόταν ολόψυχα με αυτή τη στάση ζωής»
H σύγχρονη (οιωνεί)ταυτότητα μοιάζει όλο και περισσότερο με τον χαμαιλέοντα, «ζώο πού αλλάζει χρώμα ανάλογα με τον τρόπο πού βρίσκεται και μπορεί να γίνει από μαύρο ως απαλό πράσινο, ενώ το μόνο χρώμα πού δεν μπορεί να πάρει είναι το λευκό, το χρώμα της αθωότητας» αφορά στον πρωτεϊκό άνθρωπο της νέας εποχής οποίος –όλο και περισσότερο ζει σε προσομοιωμένα περιβάλλοντα και αναπτύσσει πολλαπλούς χαρακτήρες –ρόλους, πού πορεύεται χωρίς Εγώ και εαυτό αλλά με θρύμματα μιας βραχύβιας συνείδησης πού χρησιμοποιούνται γα την εκάστοτε επικοινωνία του με τους εικονικούς του κόσμους
Kenneth J. Gergen Ο κορεσμένος εαυτός ,Μτφ Αλέξης Ζωτος Ελληνικά Γράμματα Αθηνα
Georg Simmel Πολη και Ψυχή Μτφ Γεράσιμου Λυκιαρδοπουλου , Ε ΡΑΣΜΟς Αθηνα (1903)1993
Τσαρς Μπρέννερ Στοιχειώδες εγχειρίδιο ψυχανάλυσης Αποδοση,Ι.Ε. σΤΑΘΆΚΗς ΕΚΔ Πατακη (1955 και1973) Αθήνα 2001
‘’ Ουμπερτο Εκο, Μπαουντολίνο ,μεταφραση Εφη Καλλιφατιδου ,ελληνικά γραμματα Αθήνα 2001
Aπο την Σπηλια του Νοσφερατου
Advertisements
Κατηγορίες:ταυτότητες, θεωρια Ετικέτες:
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: